Saya Tak Pernah Burukkan Awak, Kenapa Nak Burukkan Saya?

Selalunya mesti ada sahaja yang tak puas hati dengan kita, ada yang cakap belakang tentang kita, tapi kita tak pernah kacau dia. Apa salah kita sehingga ada orang nak burukkan kita?

Ya, kita tak pernah burukkan orang itu, namun, pernahkah kita memburukkan orang lain sebelum itu?

Setiap insan pasti ada kelemahan, kecacatannya tersendiri. Kita tidak mungkin menjadi manusia yang sempurna, mesti juga ada kelemahan pada diri kita.

Maka, dengan itu, apabila kita memburukkan orang lain, secara automatik, orang lain pun akan terdorong untuk menyebut keburukan kita.

Rasionalnya?

Hasan al-Basri berkata :

“Aku pernah menemui seseorang yang tidak memiliki cacat. Setelah dia mencela orang lain, maka orang lain mula menemui cacatnya.

Aku pernah berjumpa dengan seorang yang banyak cacat celanya. Namun, kerana dia diam daripada menceritakan keburukan orang lain, maka orang pun tidak membicarakan cacat celanya.

Manakala dalam satu hadis, Rasulullah s.a.w telah bersabda :

Wahai orang yang beriman dengan lisannya namun keimanan itu belum masuk ke dalam hati, berhentilah daripada mengumpat orang lain dan mencari-cari keburukan mereka. Sesiapa yang mencari keburukan orang, Allah akan mencari keburukannya. Dan sesiapa yang telah dicari keburukannya oleh Allah, maka dia akan dihina di rumahnya sendiri.
(Abu Daud)

Tak cukup lagi? Nak lagi? Ok, kali ni part yang biasa kita dengar.

Rasullulah s.a.w bersabda yang bermaksud :

Sesiapa yang menutup (keburukan) seorang muslim, Allah akan menutup (keburukannya) di dunia dan di akhirat.
(Muslim)

Berkat kita jaga lidah, biarpun susah tapi cubalah. Macam biasa, sebutlah Astaghfirullahila’zim. Sama-sama kita bermuhasabah diri dan berpesan-pesan di antara kita.

 

SCemanoti : Mengumpat benda baik ada ka pula? “Ee, ko tahu, dia pergi sedekah tadi, bagusnya”, ceh ~ tiada unsur mengumpat rupanya, haha.

Ini juga ceriteranya

  • Empty Dalam HatiEmpty Dalam Hati Kosong, mampu diumpamakan kegelapan di satu lorong. Aku juga punya perasaan, sama seperti manusia yang lain, tidak kira lelaki mahupun perempuan. Perasaan itu pasti membunuhku, jika […]
  • Salah Faham Umat Islam Malaysia Terhadap IslamSalah Faham Umat Islam Malaysia Terhadap Islam Kita tahu bahawa Islamophobia makin meluas dikalangan orang yang bukan Islam terutama di eropah. Banyak salah faham mereka mengenai islam menjadikan pemikiran mereka tentang Islam semakin […]
  • Baik Si Penjaga Gol?Baik Si Penjaga Gol? "Hidup umpama penjaga gol, berapa banyak bola diselamatkan pun, sekali buat kesilapan sampai kena gol, yang orang pandang adalah yang silap itu." Betulkah statement tu? Tapi bila […]
  • Keluhan CintaKeluhan Cinta Dalam post ni, perkataan gua akan digunakan, lo "all" jangan sentap ya? Selalu gua nampak ayat-ayat status fb yang mengeluh tentang cinta hati mereka. Ada yang mengeluh sal tak jumpa […]
  • Susahnya Menjadi BaikSusahnya Menjadi Baik (Dengan muka yang suci bersih baru lepas mandi, kemudian memakai baju melayu yang diwangikan. Terserlah imej budak baik ketika ini. Ambil feeeeeeeelllllll baik punya) Bila sebut baik, […]

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Profil


Seorang penjawat awam muslim yang menjadikan dunia bloging medium berkomunikasi di dunia maya. Berasal dari negeri di bawah bayu, Sabah dan merupakan blogger separuh masa.

Comments

  1. aslan zara says:

    Mcm penah ohh tu blaku kan tik??

  2. subhanAllah…
    astaghfirullohal’azim…perkongsian yang baik bro…
    cuma hadits tu kalo blh mau minta sumbernya & kesahihannya…:)
    ZRn recently posted..Mini Gath WSB

  3. kite mmg slalu terleka…

    em nak jadi pelakon kene letak link blog, id ngn sebabnye..nanti sy jdikan awk pelakon..oke?

  4. lagi satu kalo dah buruk2 kan org,bila dah bertaubat sekalipon,Allah hanya akn terima taubah kalo pegi mntak maaf kat org yg kita wat slh..tak ke ssh mcm tu =.=’ mintak jauh..makasey aretikz sharing:)
    alexa yussida recently posted..i love swedish people

  5. cepat ngaku, sape tu?? =.=
    keen~ recently posted..– dilemma seorang keen –

  6. kerana mulut semua hancus..
    jaga akhlak, perbaiki diri. istiqamah.
    bukan nak berlagak baik,
    yg penting NIAT kita. lilahitaala.
    husna recently posted..my holiday

  7. huhu…
    nauzubillah…tapi…kita juga bukan manusia sempurna..tp boleh cuba untuk jadi yg lebih baek..inshaAllah :) afuan shah recently posted..Result Mereka yang lebih gembira

  8. Bila banyak kali ngumpat, benda tu dah jadi satu habit. Bad habit. Urgh~

  9. kerana mereka jeles dgn kita / apa yg kita ada..
    tu pasal la umpat-mengumpat ni terjadi..

  10. betul setuju semuanya

  11. manusia tak kan pernah sempurna . ouhhh yeahhh .! :o: intan suhaila recently posted..sedih bila kehilangan tersayang ! BFF tak kan pernah wujud didunia ini ! percayalah !

  12. penah jadi kat yaty jugak…

    mulut org memang susah nak tutup kan atik..

  13. yang lain tu aku setuju jea… yang aku tak setuju ni, awat la letak gambar kucing yang terjelir lidah lak ni… huhu… bagi la gambar kucing yang comey2 sikit…
    tukang karut recently posted..Hahaha Lawak Betul La

  14. pepatah inggeris pn ade kate.
    what goes arounds comes arounds :) sab recently posted..hobi di katakan mencari publisiti do i care –

  15. jalan2 melawat cik atiek yg hensem* haha
    apple recently posted..-saya akan PERGI meninggalkan dunia-

  16. pandai ckp ja tp x pandai buat
    bnyk org g2 dalam duni fana ni well sabooooooooooo jak laaaaaaaaaaa

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge
:p 8) :lol: =( :8 ;) :(( :o: :[ :) :D :-| :-[) :bloody: :cool: :choler: :love: :oups: :aie: :beurk: