Memilih Itu Perlu, Bukan Terlalu

Cakap jak ciri-ciri idaman hati, standard semua nak yang terbaik. Siap set dalam minda nak yang mengambil berat, memahami, menyayangi, beriman, standardlah katakan.

Dalam Islam sendiri, tiada halangan untuk kita memilih yang macam mana kita inginkan. Baginda Rasulullah s.a.w dalam sabdanya bermaksud :

“Seseorang wanita itu dikahwini kerana empat perkara: Kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Utamakanlah yang mempunyai agama,nescaya kamu akan selamat” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Mungkin yang dikatakan adalah buat lelaki, namun buat wanita pun secara kiasnya berpandukan ini juga. Memilih yang beragama itu yang terbaik buat kita.

Pesan Nabi s.a.w “Apabila datang melamar kepadamu seseorang yang kamu redha agamanya dan akhlaknya, maka kahwinkanlah. Jika tidak kamu laksanakan, maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan kerosakan yang luas” (Riwayat Tirmizi)

“Janganlah kamu kahwini wanita kerana kecantikan mereka, kerana kemungkinan kecantikan itu akan menghancurkan mereka sendiri. Dan janganlah kamu kahwini kerana harta mereka, kerana mungkin harta itu menyebabkan mereka derhaka. Tetapi kahwinilah mereka atas dasar agama. Sesungguhnya hamba yang berkulit hitam, tetapi beragama adalah lebih baik” (Riwayat Ibnu Majah)

Tapi tak salah kalau mata juga inginkan kecantikan, keturunan mahupun harta, tapi mereka yang punya agama lebih memudahkan urusan dunia dan akhirat.

Sebab itu memilih memang perlu. Jadi, yang terlalu memilih ni macam mana?

Nak kampung dekat-dekat? Kerja tertentu? Rupa paras itu ini?

Itu masih tahap memilih, sebab semua nak yang terbaik buat dirinya kan. Mungkin kerana faktor-faktor tertentu menyebabkan keperluan memilih sedemikian rupa.

Terlalu memilih ini adalah yang mana kita terlalu inginkan kesempurnaan. Semua mengikut apa yang kita mahukan. Tak ada cacat celanya. Dan mereka sedemikian rupa yang tergolong dalam orang-orang yang rugi.

Wah, ikut sedap mulut jak cakap macam tu, hehe. Bukan apa, yang terlalu memilih ni, yang tak tahu bersyukur. Dah jumpa yang bagus, oleh sebab hanya slack sikit sahaja, sudah kita reject.

Ingatlah, kita pun ada kekurangannya. Janganlah mencari kesempurnaan, kerana itu yang merugikan. Terima sesuatu seadanya, bila dah memilih, doa dan tawakal menjadi senjata.

Apapapun, nak terbaik, jadilah yang terbaik.

 

SCemanoti : Huaa, nak cari kayu, nak cari kayu, nak cari kayu. Eh? Silap masuk channel daaa~

Ini juga ceriteranya

  • Nak Yang Baik, Jadilah Yang TerbaikNak Yang Baik, Jadilah Yang Terbaik "Ya Allah, jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya pada-Mu agar bertambah kekuatan ku untuk mencintai-Mu" Setiap manusia inginkan yang terbaik buat dirinya. T...
  • Buat Yang Rasa Dirinya Kurang Hensem Dan Kurang CantikBuat Yang Rasa Dirinya Kurang Hensem Dan Kurang Cantik Betapa untungnya bila : "Pergh ~ Bini cantik, laki kerek, gua rasa muka gua macam Galang lagi layak dowh~~" "Ish, mesti dia pakai santau, macam mana muka macam jalan grubble dapat laki macam Aa...
  • Segerakanlah CintaSegerakanlah Cinta "Wahai gadisku, aku amat cinta padamu, bolehkah dirimu menjadi teman hidupku, kekasih hatiku? Aku pasti menjaga sepenuh jiwa ragaku, itulah janjiku!" Argghh ~ Ayat jiwang! Selalunya si teruna ya...
  • Persoalan Mereka Yang Belum BerkahwinPersoalan Mereka Yang Belum Berkahwin Yezza ~ Entri jiwang kali ini. Dalam hati ada taman kan. Ada bunga Matahari, hias-hias Pink, ada ungu-ungu, pergh ~ Yaiii, haha. Kita tinggalkan cerita Facebook yang nak close tu, tapi yang ini i...
  • Sempurna Dalam Tidak SempurnaSempurna Dalam Tidak Sempurna "Assalammualaikum" "Wa'alaikumsalam, yarabi, Safira, lama tidak jumpa. Apa khabar dirimu?" Hazirah lantas memeluk sahabatnya yang telah lama tidak ketemu. "Alhamdulillah, baik-baik saja. Kau pula...

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Profil


Seorang penjawat awam muslim yang menjadikan dunia bloging medium berkomunikasi di dunia maya. Berasal dari negeri di bawah bayu, Sabah dan merupakan blogger separuh masa.

Comments

  1. pilih jangan tak pilih dan jangan lupa yang sebenarnya kita pun akan dipilih jugak…
    tukang karut recently posted..Tak Sedarkan Diri

  2. yg penting beta mau yg beragama..^^
    husna recently posted..sibuk heppy suke!!!

  3. oh i loikkkkeee la words dalam gambar tu aretikz….
    sunah suka sakura recently posted..Mana Lagi Berat- Kepala ke Kepala

  4. yup. betul! kite xsesempurna mne ntuk dptkn yg sempurna :) sab recently posted..Bercinta dengan orang lebih berusia Perempuan boleh ke jadi kawan baik pada lelaki

  5. semoga ketemu yang terbaik buatmu

  6. nilai diri sendiri sblum nilai org lain..
    baiki diri sendiri sblm baiki org lain..
    jadi yg terbaik, baru boleh dpt yg terbaik..

    simple, kan?

  7. kita kena pilih yg terbaik untuk agama, keluarga dan diri sendiri…

    semoga Allah memberi jodoh yg terbaik untuk kita semua…Amiiin.. ;) miss yaty recently posted..Kesalahan Jalan Raya Geram Betul!

  8. yes.. yang penting agamanya. insyaAllah dipermudahkan. tapi bukan senang.. mcm kata atik, kita nak yg terbaik, kita pun mesti menjadi yang terbaik dahulu :) Yana recently posted..TAK sabar dah ke Isshhh

  9. ^______________^

    sanagt2 suke entri nihh..

    thanks!~

  10. semoga bertemu ya…eheh.
    nanti kalau sudah bertemu jgn lupa panggil sy & abg saya untuk kasi ramai…:)
    ZRn recently posted..Merokok Mati- Tidak Merokok Pun Mati

  11. klu mengejar kesempurnaan, kelak diri akan menjadi letih dan akhirnya putus asa yg mengintai diri.. ^_^
    keen~ recently posted..- dilemma seorang keen -

  12. kalo ikot hati je mmg nak mcm2 sampai x sdar kite sndiri macamane….=.=
    i am S!L4H.. recently posted..Milo susu roti ngantuk

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge
:p 8) :lol: =( :8 ;) :(( :o: :[ :) :D :-| :-[) :bloody: :cool: :choler: :love: :oups: :aie: :beurk: